Deltidslandmandens samfundsøkonomiske potentiale og effekt

Deltidslandmandens samfundsøkonomiske potentiale og effekt
Projektansvarlig
Videnspredning for projektet
Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i Centrovices medlemsblad den 31. oktober 2014

Deltidslandbruget er 25 milliarder værd

Bragt hos Jysk Landboforening den 7. november 2014

Deltidslandmand - men på fuld tid

Dagbladet den 1. november 2014

Deltidslandbrug hitter på Sjælland

nordvestnyt den 1. november 2014

Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

VFL nyheder den 7. november 2014

Deltidslandmænd milliarder værd

TV Midtvest den 27. oktober 2014

Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

DjurslandPosten den 4. november 2014

Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Landbrug & Fødevarers nyheder den 27. oktober 2014

Magasinet VÆRDI om deltidsbrug

Centrovices nyhedsbrev den 21. november 2014

31 artikler om deltidslandmændenes værdi

Bragt i diverse lokal aviser

Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Billund UgeAvis den 9. december 2014

Formålet med projektet er at deltidslandmanden via øget selvbevidsthed om egen samfundsmæssig betydning inspireres til øget performance. At han via praksisnær rådgivning, vidensdannelse og -formidling specifikt målrettet deltidslandmænd understøttes til udvikling af bedriften og i landdistrikterne.  Endvidere at rådgivere af deltidslandmænd og det politiske system bevidstgøres om deltidssegmentets betydning og potentiale såvel økonomisk som i landdistriktsudviklingen.

Det samfundsøkonomiske overblik, og bevidstheden om segmentets betydning i samfundet forventes at ville inspirere deltidslandmanden til udvikling på deltidsbedrifterne og i landdistrikterne, hvorfor det er centralt for succes i projektet, at projektets resultater bliver kendt af deltidslandmændene, deres rådgivere og andre væsentlige interessenter. Overblikket bliver endvidere den analytiske baggrund for at komme med anbefalinger til, hvordan vilkårene for deltidslandmændene kan understøttes og forbedres, ligesom fremme af udvikling og forbedring af vilkår vil styrke både den enkelte deltidslandmands økonomi og samfundsøkonomien som helhed.

Projektet indeholder 3 arbejdspakker i form af en samfundsanalyse, udarbejdelse af et koncept for netværksdannelse for deltidslandmænd samt udvikling og formidling af viden målrettet deltidssegmentet.

Kontaktpersoner deltid i DLBR

Telefonliste brugergruppen

Brugergruppemøde 4. juni 2014

Dagsorden og præsentation fra Brugergruppemøde for rådgivning af deltidslandmænd

Netværksmøde 19. marts 2014

Første netværksmøde for deltidsrådgivere afholdt hos Jysk Landbrugsrådgivning

Markedsundersøgelse af FlexNyt

Markedsundersøgelse af nyhedsbrevet FlexNyt. Anvendelses- og tilpasningsbehov af Mathias Utoft Jørgensen

Klubnetværk til deltidslandmænd - et inspirationshæfte

En udvidelse af faglige netværkstyper giver rigtig god mening når man henvender sig til deltidslandmænd, da mange deltidslandmænd ikke får det rigtige udbytte fra de eksisterende faglige netværksstrukturer

Klubnetværk - spørgeskema - skabelon

Inspiration til spørgsmål med formål på besvarelse af erfaringer og gode råd ift. med Klubnetværk

Landudvalgsmøde den 24. februar 2014

Indlæg til møde i Landsudvalget for Danske Deltidslandmænd

22. maj - Møde i Landsudvalget Danske Deltidslandmænd

Oplæg om markedsundersøgelse af nyhedsbrevet FlexNyt og argumenter for at benytte dette

Netværksmøde 3. september 2014

Andet netværksmøde for deltidsrådgivere afholdt hos Heden & Fjorden

Danske deltidslandbrugs samfundsøkonomiske betydning

Rapportens formål er at belyse deltidslandmændenes samfundsøkonomiske betydning af hensyn til landmænds, rådgiveres og det politiske systems bevidsthed om deltidssegmentets samfundsmæssige tyngde og potentiale.

Brugergruppemøde 22. august 2014

Dagsorden og præsentation fra Brugergruppemøde for rådgivning af deltidslandmænd

Highlights fra den Samfundsøkonomiske analyse

Lavet af Klaus Kaiser på baggrund af udtræk fra diverse databaser

Brev til deltidsrådgivere vedr. landmænd til interview

Søges: deltidslandmænd, der kan supplere den økonomiske analyse med kvalitative betragninger omkring det at være deltidslandmand. Sendt ud via mail til 20 rådgivere

22. maj - Møde i Landsudvalget Danske Deltidslandmænd

Status på 2014 og ansøgning 2015

Præsentation af Samfundsøkonomiske analyse

Præsentation af Klaus Kaiser på Danske deltidslandmænds årsmøde den 25. oktober 2014

Input til beretning

Beretning: Danske deltidslandmænds årsmøde den 25. oktober 2014

Netværksmøde 18. november 2014

Tredje netværksmøde for deltidsrådgivere afholdt hos KHL

Klubnetværk - Ambassadørejendomme

Input ift. brugen af ambasssadørejendomme

Klubnetværk - Arbejdshjul

Skitsering af arbejdsforløb mellem møder

Skabelon til bedriftskarateristik

Til brug ved teoriaften og bedriftsbesøg med punkterne: Karakteristika, praktik, indhold og læringsmål

Afdækning af emneområder

Afdækning af passende emneområder, så der sikres højt udbytte og brugbarhed i netværket

Klubnetværk til deltidslandmænd

Infoark om anvendelse af klubnetværk til deltidslandmænd

Klubnetværk som koncept

Baggrunds- og konceptbeskrivelse

Markedsføringsskabelon

Skema til brug i markedsføring

Klubnetværk - oversigtsmodel for netværket

Beskrivelse af den røde tråd på tværs af møderne i netværket

Klubnetværk - skabelon til værdibeskrivelse

Vejledning til hvad en værdibeskrivelse til et klubnetværk skal indeholde

22/5 Deltagelse på Landsudvalgsmøde

PowerPoint-oplæg fra Landsudvalget for Danske Deltidslandmænd - Markedsundersøgelse af FlexNyt

Gourmet i det grønne

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Jeg vil være deltidslandmand, når jeg bliver voksen

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Økologisk maskinnørd på Verasminde

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Torbens reservat

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Fusionslandbrug på hestepension

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Jeg er professionel deltidslandmand, ikke hobbylandmand

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Vi har tid til at lave den perfekte bøf

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Tak for øllet, Caspers mor og far

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Danske deltidslandmænd er 25 milliarder værd

21.400 jobs og for 25 milliarder kroner i produktionsværdi. Så meget bidrager de danske deltidslandmænd til samfundsøkonomien, viser en ny analyse

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Billund

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Holstebro

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Mols

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Roskilde

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Ry

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Søndersø

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Varde

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Vejle

Pressemeddelelse: Dansk deltidslandmænd er 25 milliarder værd

Bragt i lokale medier fra lokalområderne hvor de ni deltidslandmænd som er med i magasinet VÆRDI bor - Værløse

Pressemeddelelse: Deltidslandmænd er værdifulde for Danmark

Generel pressemeddelelse

Frihed er at kunne gå ud i haven og tisse

Artikel fra Magasinet VÆRDI - anvendt i DLBR-virksomhederne

Jagten på det gode liv på landet

Værdi, samfundsværdi, økonomisk værdi, værdifulde fællesskaber, værdifuld natur, personlig værdi og familieværdier.